Munkaerő-felvétel esetén mindig önéletrajzokkal foglalkozunk – de hogyan írjunk egy jót?
A Curriculum Vitae (CV) kifejezés élettörténetet jelent. Ám ahogyan egy új ismerősének sem számol be rögtön az élete minden történéséről, ugyanúgy a leendő munkáltatójának sem kell mindenről részletesen beszámolnia. Az önéletrajzának a képességei és a tapasztalatai tömör és lényegre törő bemutatását kell tartalmaznia.
Íratlan alapszabály, hogy mindig az elmúlt öt év munkatapasztalataira koncentráljon, hacsak nem érzi úgy, hogy valami más, különösképpen odaillő dolgot meg kell említenie korábbról. Tehát ha a részmunkaidős bolti eladói munkájáról beszél, amelyben húsz évvel ezelőtt dolgozott, használja azt a helyet inkább arra, hogy az újabb keletű törekvéseiről írjon.
Információk, melyeknek szerepelniük kell egy önéletrajzban
Személyes adatok – név, e-mail cím, telefonszám és cím.
Személyes közlés – nem kötelező, de jó lehetőség arra, hogy beszéljen a munkáltatónak a munkára való alkalmasságáról.
Munkatapasztalat – egyértelműen sorolja fel a munkabeosztásait, az ezekben eltöltött idejét, a feladatait és a cég(ek) nevét. Az önkéntes tapasztalatot szintén fontos belefoglalni.
Tanulmányok – minden hivatalos képzettség és bármilyen folyamatban lévő képzés és fejlesztés.
Hobbi és érdeklődés – fogja rövidre és legyen lényeges a munka szempontjából, amelyre jelentkezik.
Önéletrajzok: Az ördög a részletekben rejlik
Próbáljon kiemelkedni a tömegből, főleg a jó munkákért zajló verseny mértékét tekintve. Íme egy talán gyakorinak mondható példa egy sorra valaki önéletrajzából:
"E-mailes marketing kampányokat adminisztráltam."
Ez nagyszerű, abban az esetben, ha ez csak egy kis része volt a munkának, és nem lényeges azon munka szempontjából, amelyre jelentkezik. Ugyanakkor, ha meggyőzőbben akar hangzani, adjon hozzá egy kicsivel több részletet, statisztikákat felhasználva, ahol lehet, így a toborzó jobban megértheti, amit csinált és amire képes lehet. Például:
"Három hetes, célzott e-mailes kampányokat adminisztráltam egy 46 000 feliratkozóból álló adatbázisra kiterjedően."
Látja a javulást? Még egy fokkal jobbá tehetjük – ossza meg, hogyan sikerült ezt teljesítenie. Minél jobban tudja ezt bizonyítani, annál inkább meggyőzheti a menedzsert. Tehát:
"Három hetes, célzott e-mailes kampányokat adminisztráltam egy 46 000 feliratkozóból álló adatbázisra kiterjedően. Három hónap alatt 25%-kal sikerült növelnem a megnyitási arányokat azáltal, hogy elemeztem az üzenetek tárgysorait."
Valószínűleg nem lesz ilyen mennyiségű részlet a munkája minden eleméhez, de használja fel, amit tud, mert ez magas szintű professzionalizmust mutat és megkülönbözteti a többi jelentkezőtől. Maradjon azért lényegre törő!
Néhány megjegyzés az önéletrajz összeállításával kapcsolatban
Önéletrajza maximum két A/4-es oldal terjedelmű legyen, hacsak nincs olyan lényeges információja, ami miatt ezt túlhaladja, és rendezze logikus sorrendbe a legutolsó lényeges tapasztalatával kezdve.
Használjon egyszerű és professzionális betűtípust és győződjön meg róla, hogy nincsenek benne helyesírási hibák vagy elírások.
Bizonyosodjon meg róla, hogy tartalmazza az általános elérhetőségeit, hogy a jövőbeli munkaadója elérhesse.